13 Септември 2011

Как да готвим на барбекю здравословно?


Слънчево време. Семейни събирания. Уикенд на двора. Някои неща са просто покана за барбекю.

Но преди да го запалите, внимавайте.

Убедителни изследвания показват, че много меса, които традиционно се готвят на барбекю може да увеличат риска за рак на дебелото черво. И дори и някои "по-безопасни" меса може да ви изложат на агенти, причиняващи рак, ако са приготвени неправилно.

За щастие, не трябва напълно да се откажете от плановете за печене на скара. Направете тези промени в следващото си барбекю, за да сте спокойни за здравето си.

1. Избягвайте преработени меса.

Пропуснете преработени меса като на бекон, шунка, пастърма, салами, наденици, кренвирши и др.

Канцерогенни вещества се образуват при предварителната им преработка и консервиране. Яденето на тези видове месо внася канцерогенни вещества в организма.

2.Ограничете червеното месо.

Яденето на твърде много червени меса като свинско, агнешко и говеждо месо (включително кюфтета и кебапчета) може да повиши риска от рак. Най-добре би било да се заменят с пилешки гърди без кожа и риба.

Ако не можете да откажете червеното месо може да намaлите риска, като се ограничите до три порции по 150 г. на седмица. Една такава порция е горе-долу с размера на две тестета карти.

3.Не овъглявайте месото.

Чернияt цвят не е вече на мода в здравословното хранене. Това е така, защото месото, което е овъглено или изгорено всъщност, е покрита с хетероциклични амини (HCAs). Те са едни от най-мощните канцерогени и са доказали, че участват в образуванто на рак на дебелото черво.
За да се предпазите от HCAs следвайте тези съвети:

* Придържайте се към риба. Тя съдържа по-малко мазнини и се готви по-бързо, отколкото червеното и птичето месо.
* Омазнявайте грила. Това запазва въглените да се лепят по месото.
* Гответе предварително храната. Пригответе месото в микровълнова печка или фурна за 4-5 минути, след това ги довършете на скара. По-малко време на грила означава по-малко излагане на канцерогените.
* Понижете температурата.
* Почиствайте скарата след всяка употреба. Това предотвратява полепването на овъглените остатъци при следващото Ви барбекю.

4.Използвайте марината.

Вкуса на месото е по-добро, когато се маринова в оцет, лимонов сок, подправки и билки като мента, розмарин, естрагон или градински чай. Но това не е единствената причина марината да е задължителна.


Мариноването на месото в продължение на 30 минути може да намали образуването на HCA.

5. Отделяйте мазнината

Канцерогенни полициклични ароматни въглеводороди (ПАВ) се отделят при опушване на месото от капещата мазнина.

6.Разнообразявайте с плодове и зеленчуци.

Печенето на любимите Ви плодове и зеленчуци е чудесен начин да се заредите с витамини и хранителни вещества, които помагат на тялото да повиши съпротивителните си сили

За да увеличите вашия вкуса на плодовете и зеленчуците може да опитате някоя от техниките:

* Добавете щипка черен пипер, сол и оцет.
* Не белете кората на зеленчуците - дори и царевица на кочан. Кората осигурява повече хранителни вещества и „опушен“ вкус, предпазвайки зеленчуците от изсушаване.
* Поръсете с канела или мед плодовете преди печене.

За някои заклети фенове на класическата скара, тези промени може да дойдат в повече. Но не забравяйте, че с малко здравословни промени в готвенето на барбекю може да удължи живота Ви.